Keberadaan Jin Menurut Al-Quran
"Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan Al-Quran,maka tatkala mereka menghadiri pembacaan-nya lalu mereka berkata:"Diamlah kamu (untuk mendengarkannya): Ketika pembacaan telah selesaimereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan. Mereka berkata: "Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus.Hai kaum kami,terimalah (seruan) orang yang menyeru kepada Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.Dan orang yang tidak menerima (seruan) orang yang menyeru kepada Allah maka dia tidak akan melepaskan diri dari azab Allah di muka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain Allah.Mereka itu dalam kesesatan yang nyata."
(Al-Ahqaf:29-32)
Kemudian Allah memerintahkan Nabi-Nya untuk memberitahukan peristiwa tersebut kepada umat manusia melalui firman-Nya yang bermaksud:
"Katakanlah (hai muhammad):"Telah diwahyukan kepadaku bahawasanya : Sekumpulan jin telah mendengarkan (Al-Quran), lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengarkan Al-Quran yang menakjubkan."
(Al-Jin:1)
Syaitan memilih kekafiran, kemusyrikan dan kedurhakaan terhadap Tuhan sebagai jalan hidupnya.Bahkan seperti iblis dan bala tenteranya misalnya,mereka lebih suka berfoya-foya dalam kejahatan dan bergelimang dalam pemenuhan tuntutan nafsu jahat mereka.Padahal nyata-nyata perbuatan itu akan menyeret mereka ke dalam seksa yang amat pedih, termasuk keharusan mereka menanggung siksa orang-orang yang mereka sesatkan.Sebagaaimana pengakuan iblis di dalam Al-Quran bermaksud: "Iblis menjawab;"Demi kekusaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya,kecuali hamba-hamba-Mu yang muflis di antara mereka."
(Syadd:82-83)
HADIS-HADIS YANG MENUNJUK KEBERADAAN JIN
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Maka janganlah kamu beristinjak dengan tulang dan tahi binatang.Sebab hal itu merupakan bekal (makanan) saudaramu dari kalangan jin." (HR:Tarmizi)
Disebutkan juga dalam sahih Muslim dari Salman:Suatu ketika Salman ditanya oleh seorang sahabat yang bermaksud:
"Bukankah kalian telah diajarkan oleh Rasulullah tentang segala sesuatu hingga masalah tahi binatang?" Salman menjawab:"Ya, kita dilarang membuang air besar dan kecil sambil mengadap kiblat, dilarang beristinjak dengan tangan kanan, dilarang bersuci dengan kurang dari tiga batu, dan dilarang bersuci dengan tulang dan tahi binatang."
(HR:Muslim)
Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. bahawanya dia membawa sekendi air bersama Rasulullah untuk wuduk dan hajatnya.Tiba-tiba Rasulullah bertanya:
"Siapa ini?.Aku menjawab:" Abu Hurairah."Rasulullah bersabda:"Carilah beberapa batu untuk saya pergunakan bersuci.Janganlah kau bawakan kepadaku tulang dan tahi binatang."Maka aku pun membawakan untuknya beberapa buah batu yang kubawa dengan hujung pakaianku dan kuletakkan di samping baginda, kemudian aku pergi.Setelah baginda selesai bersuci maka aku menghampirinya dan berkata:"Ada apa dengan tulang dan tahi binatang?"Baginda bersabda:"Keduanya makanan jin.Sesungguhnya telah datang kepadaku utusan jin Nashibin (jin yang paling baik) dan meminta bekal kepadaku.Maka aku meminta kepada Allah untuk mereka agar mereka tidak melewati tulang dan tahi binatang melainkan mereka menemukan makanan di atasnya."
(HR:Bukhari)
HAKIKAT MAKHLUK JIN
Jumlah mereka jika dibandingkan dengan jumlah manusia, adalah jumlah kita satu 1:10 daripada jumlah jin, malah mungkin kurang, berdasarkan pengetahuan yang tersingkap (kasyaf) kepada para ulama dan aulinya.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah menjadikan para malaikat, jin dan manusia itu sepuluh bahagian (Qadar); Qadar jumlah malaikat adalah 9 bahagian (9/10), sedang jin dan manusia itu hanya satu bahagian saja (1/10) kemudian daripada satu bahagian yang terakhir dipecah pula kepada sepuluh bahagian kecil,9 bahagian kecil daripadanya adalah jumlah jin dan hanya satu bahagian kecil sahaja ialah manusia.
RUMUSAN
Jumlah rumusan perbandingan makhluk-makhluk adalah seperti berikut:
Malaikat : 90
Jin : 9
Manusia : 1
Jumlah : 100
Ya Allah Yang Maha Besar menciptakan makhluk-makhluk ini dalam dua/tiga lingkup keadaan.
a. Makhluk tempat yang dapat kita pandang iaitu anak-anak Adam dijadikan Allah dari bahan tertentu (tanah) yang ditiupkan roh,iaitu Manusia.
b. Makhluk halus yang tak dapat kita lihat, makhluk ini terdiri daripada 2 bahagian.
i. Sebahagian dijadikan dari cahaya (nur) iaitu malaikat.
ii. Sebahagian lagi dijadikan dari api yang ditiupkan roh merupakan suatu kejadian yang
lengkap iaitu jin.
Bahan Kejadian Jin
Persoalan ini,tanpa disangsikan lagi memang tersembunyi bagi kebanyakan manusia.Apabila seseorang mengaku dia mempunyai pengetahuan tersebut tanpa sumber-sumber yang dipercayai,istimewa tantang sebahagian perkara yang ghaib seperti anbiyaa;,Rasul-rasul dan kitab-kitab dari langit,maka dustalah pengakuaannya itu.
Untuk maksud itu kami akan memaparkan kenyataan yang benar-benar terdapat dalam Kitab Suci Al-Quran dan Hadis-hadis yang benar (sahih) sebagaimana firman Allah dalam surah Al-araaf yang menceritakan jawapan iblis yang berbunyi.
"Sayalah yang lebih (mulia) daripada Adam sebab saya,Engkau jadikan dari api sedang adam,Engkau jadikan dari tanah."
Iblis menganggap bahawa api lebih utama daripada tanah kerana api itu bersinar,bermutu,lembut,ringan,berkadar panas kering dan merupakan bahan-bahan langit yang tinggi mutunya,sedangkan tanah adalah bahan yang berwarna kelam,rendah,kasar,keadaannya berat,sejuk kering dan jauh dari jenis bahan-bahan langit.Api bertenaga reaktif dan dapat bertindak aktif sedang tanah tidaklah demikian,hanya menerima pengaruh dari luar dan tidak dapat bertindak (pasif) ditambah pula api adalah seimbang dengan kepanasan tabi'i iaitu yang merupakan bahan hidup,memiliki sifat-sifat bumi,sejuk dan kering sesuai dengan suasana kemusnahan dan kematian.
Adapun Jaan ialah bapa segala jin yang kejadiannya pada mulanya ialah daripada api sebagaimana juga Adam ialah bapa segala manusia yang kejadiannya pada mulanya daripada tanah.Jadi,bapa segala jin itu dijadikan dari api,begitu pula keturunannya berdasar firman Allah bermaksud:
"Dan Allah menciptakan Jaann daripada nyala (lidah) api."
Maarij (nyala api) itu ialah lidah api yang murni.
Sesudah jin itu dijadikan daripada lidah api yang murni,ia dibentuk pula menjadi tubuh samar yang tidak dapat dilihat oleh pandangan mata manusia,samalah dengan peringkat-peringkat penciptaan Adam yang bermula daripada tanah Turaab kemudian kepada tanah yang bercampur air Tinn dan kepada tanah hitam yang busuk Hama',kemudian dijadikan sekerat daging serta tulang,sedang bahan api yang berpengaruh itu memenuhi alam ini dan lebih ringan daripada udara dengan suatu darjat yang sangat besar (kuat),kerana itu tidaklah ia terhambat oleh hambatan2 dan tidaklah terhalang oleh halangan2.
Ya,jin terbentuk daripada bahan (zat) halus (Al-athiir) dan memiliki berbagai rupa menurut bahannya sedang rupanya itu tiadalah menjadi halangan baginya untuk menjelma menjadi rupa-rupa yang lain,kemudian bahan-bahannya itu kemungkinan dia menembusi sesuatu.
Perlu dikatahui bahawa manusia sesudah matinya,tubuhnya akan hancur,kembali kepada asal kejadiaannya,maka kembalilah tiap-tiap unsur itu kepada asalnya ialah daripada tanah,udara (angin),api dan air,begitu pula keadaan jin sesudah matinya akan kembali kepada unsur kejadiannya iaitu kepada api kerana daripada apilah dia dijadikan.Adapun sewaktu dia hidup maka tidaklah ia memberi pengaruh kepada api tubuhnya,sebagaimana manusia juga tidak mempengaruhi tanah tubuhnya dan Maha Suci Allah Pencipta Yang Maha Besar.Kebesaran dan Keagungan-Nya serta Ketinggian Kemuliaan-Nya tak dapat dijangkau oleh akal manusia yang serba terbatas.
2. Dalam surah Al-Hijir:
Ertinya:
Ertinya:
"Dan sesungguhnya Kami ciptakan manusia (Adam) daripada tanah liat kering (yang berasal) daripada lumpur hitam yang busuk.Dan Kami telah ciptakan (Jaan) sebelumnya (Adam) daripada api yang sangat panas."(Al-Hijir:26-27)
Salsaal ialah tanah kering tanpa dibakar , apabila dimasak maka ia menjadi tembikar , dan ketika Allah membentuk tanah itu berupa manusia,maka dia dalam kering.
Salsaal ialah tanah kering tanpa dibakar , apabila dimasak maka ia menjadi tembikar , dan ketika Allah membentuk tanah itu berupa manusia,maka dia dalam kering.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan